Ventspils 3.vidusskola
6 dienas paradīzē vai profesionālā mobilitāte
29.04.2011 10:30
Iestājoties ES, Latvijas jauniešiem un pārējiem iedzīvotājiem radās iespēja pārvietoties gan ģeogrāfiski, gan nodarbinātības ziņā ar mērķi veicināt starpkultūru dialogu un apgūt plašo izglītības jomu.
Latvijas iedzīvotāji ar labu izglītības līmeni pieņēma ES nepārtrauktās izglītības koncepciju. Šodien aktīvi notiek izglītības jomas apgūšana 27 ES valstīs, arī Norvēģijā, Islandē, Lihtenšteinā un Turcijā.
Interesi par mobilitāti izrāda ne tikai valsts un pašvaldības, bet arī izglītības iestādes, bibliotēkas, zinātniskās pētniecības institūti, uzņēmumi, asociācijas utt.
Liela interese ir par individuālo mobilitāti, partnerību, starpkultūru sakariem, sadarbību konsorcijos.
Visaktīvākie mobilitātes jautājumos ir studenti. Optimisms, mērķtiecība, svešvalodu pārvaldīšana, informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārzināšana ļauj jaunajiem cilvēkiem viegli pārvietoties pa pasauli.
Jauniešu galvenie orientieri: interese par izvēlēto profesiju (70%), orientācija gūt lielākus ienākumus (96%), karjeras izaugsme (68%). Vecākās paaudzes pārstāvju mobilitātes iemesli: profesionālās kompetences paaugstināšana, citu valstu pieredzes izpēte profesionālā jomā, interese par jauniem atklājumiem, kā arī savas vietas atrašana mainīgajā vidē.
Pavisam nesen man bija iespēja pabūt uz pārsteidzoši skaistas salas - Reinjona, kas ir Francijas aizjūras reģions. Tur notika semināri un konferences par mobilitātes problēmām un jauniešu mūsdienu izglītību. Grupas sastāvā bija Eiropas savienības valstu izglītības iestāžu vadītāji: vācieši, spāņi, itāļi, grieķi un franči.
Mācību brauciens Comenius programmas ietvaros, kuru organizēja Eiropas Profesionālās izglītības attīstības centrs, prasīja no projekta dalībniekiem augstu aktivitāti. Lekcijas, diskusijas, tikšanās ar valsts iestāžu vadītājiem un Reinjonas universitātes profesoriem, studentiem, videokonferences – viss veicināja dinamiski izskatīt mobilitātes, nepārtrauktās izglītības problēmas, mācību darbības optimizācijas procesus.
Pirmajā dienā ar lekciju uzstājās vietējās universitātes pasniedzējs profesors Ž.L.Rošu, kurš atzīmēja, ka Reinjonā jauniešu mobilitātes jautājumi ir ļoti aktuāli, jo sala ir desmit tūkstošu kilometru attālumā no metropoles. Salas ekonomika ir ļoti nestabila: lauksaimniecības produktu eksports 66%, imports – 56%, tūrisms – 80% no budžeta ieņēmumiem. Reinjona – tā ir 31% audzēkņu un studējošās jaunatnes un 29% bezdarbnieku. Jaunie cilvēki ir spiesti meklēt darbu metropolē vai citās ES valstīs, bet valsts viņiem sniedz daudzpusēju atbalstu viņu mobilitātei. Uzmanības vērta ir arī Reinjonas pieredze finansiālā atbalsta sniegšanā studentiem, kuri mācās ārpus reģiona un viņu ģimenes locekļiem; franciski runājošo jauniešu piesaistīšana no citām valstīm mācībām un darbam uz salas; materiālā atbalsta sniegšanā ārvalstu studentiem, kuri ieradušies uz salas. Reinjonas universitāte piedalās daudzās starptautiskās apmaiņās un mācību programmās, uztur partnerattiecības ar ASV universitātēm un 62 valstīm, no kurām 20 ir ES dalībvalstis.
Mūsu grupai, t.i. katras valsts pārstāvjiem, vajadzēja uzstāties ar ziņojumu par mobilitātes problēmām savā valstī. Diskusiju un apspriežu laikā ES pārstāvji atzīmēja, kas ir kopīgs un kas ir atšķirīgs katrā valstī.
Ziņojums par Latviju tika atzīts par labāko. Projekta vadība atzina, ka Latvija diezgan veiksmīgi attīstās IKT, jauniešu interaktīvās apmācības jomā, kā arī jauniešiem ir augsti rezultāti vispārējā zinātniskā kompetencē.
Mācību nedēļa pagāja nemanot, bet atmiņā paliks savvaļas dabas skaistums: palmas pudelēs, zili violetās lilijas, sarkanā augsne, smilšainās pludmales, neparasti zilā jūra, bezmākoņu debesis, kalnu ūdenskritumi. Tropiskais klimats, unikālas vulkāniskās ainavas, savannas, neskartie un necaurejamie meži, daudzveidīgās orhideju šķirnes – tas viss ir Reinjona.
Esmu pateicīga liktenim, Eiropas Profesionālās izglītības attīstības centram Cedefop un Nacionālajai aģentūrai par iespēju piedalīties šajā projektā.
Ventspilī 2011.gada 4.aprīlī V.Šengelija