Ventspils 3.vidusskola
Comenius kursi Londonā
14.02.2011
Nodarbības notika saskaņā ar programmu, ar kuru es iepazinos internetā pirms iebraukšanas Londonā. Katru dienu notika teorētiskās nodarbības, kurās mūsu lektors stāstīja par tādām mūsdienīgām pasniegšanas metodikām kā Task-Based Learning, kuru pielietošanas galvenais mērķis ir nostādītā uzdevuma izpilde, un kuras gaitā skolēni apgūst angļu valodu saskarsmes situācijās; leksiskā pieeja, kur galvenā uzmanība tiek veltīta vārdu krājuma papildināšanai, iegaumējot stabilas leksiskas vienības un vārdu salikumus; un konceptuālo jautājumu metode, kur skolotājs ar uzvedinošu jautājumu palīdzību veicina skolēnu loģisko domāšanu un pamudina viņus pašus meklēt atbildes uz uzdotajiem jautājumiem.
Teorētiskās nodarbības mijās ar praktiskām, kurās mēs piedalījāmies spēlēs, kas bija vērstas uz vārdu un gramatikas likumu iegaumēšanu, pildījām uzdevumus, kas bija vērsti uz to, lai gramatikas apgūšana būtu vieglāka un interesantāka. Kā arī apmeklējām Oxford House College strādājošo pasniedzēju stundas, kas kļuva par vērtīgu avotu papildus zināšanu iegūšanai pasniegšanas metodikā. Man izdevās apmeklēt divas nodarbības, kuras paredzētas studentiem, kuri vēlas apgūt angļu valodu un kuriem ir zināšanas Intermediate un Upper-lntermediate līmenī. Jāatzīmē, ka nodarbības, kas notika Oxford House College, būtiski atšķiras no tām stundām, kuras mēs vadām skolā, un pamatā tas notiek tāpēc, ka, pirmkārt, visi studenti sabrauc no dažādām valstīm un ir spiesti sazināties tikai angļu valodā, un tas būtiski paaugstina viņu zināšanu līmeni, un, otrkārt, tāpēc, ka studenti ierodas Anglija uz dažādu laiku, mācību grupām nav pastāvīga sastāva. Tāpēc koledžas pasniedzēji galveno uzmanību pievērš runas prasmju attīstībai, un nodarbību lielāko daļu studenti nodarbojas ar to, ka apspriež pasniedzēja uzdotos darbus, kas var būt dažādi - sākot ar sava partnera mājas darba pārbaudi līdz diskusijai par vārdu rašanās vēsturi pasaules valstīs, kuru pārstāvji mācās attiecīgajā mācību grupā.
Galvenais moments, kas palika atmiņā - tas, ka visas nodarbības laikā lielākoties runā studenti, nevis pasniedzēji, kas, protams, dod efektīvu rezultātu, un tāpēc koledža ir diezgan populāra ārzemju studentu vidū. Nodarbību apmeklēšana man deva iespēju vērot, kā var veidot stundu tādā veidā, lai ar teorētisko paskaidrojumu minimumu sasniegtu skolēnu maksimālu iesaistīšanu mācību procesu, kā arī pamācīties, kā izskaidrot jaunu materiālu loģiskā un viegli uztveramā formā, nepārslogojot savu monologu ar lieku informāciju.
Bija ārkārtīgi interesanti iepazīties ar jaunam apmācības metodikām, piedalīties pašai to pielietošanas procesā, pavērot angļu kolēģu darbu stundās. Īpašu sajūsmu vēlos paust par to, kā vadīja nodarbības mūsu pasniedzējs Miks Lamonds, ļoti artistisks un vispusīgi izglītots cilvēks. Katra viņa vadīta nodarbība pārvērtās par neaizmirstamu notikumu, kurā mēs pastāvīgi bijām saviļņojošā spriedzē no tā, ka uzzinām kaut ko jaunu. Neviena minūte nebija iztērēta velti, jo mūsu pasniedzējs pat tad, kad skaidroja jaunu materiālu, veica to dialoga veidā ar auditoriju, uzdodot savus, dažreiz visai negaidītus jautājumus, lai uzturētu savos klausītājos interesi un izprastu, ciktāl mēs apguvām to, ko viņš centās mums sniegt.
Es esmu ļoti gandarīta par savu braucienu un mana vienīgā vēlēšanās - rast arī turpmāk nākotnē iespēju aizbraukt uz Angliju. Jo tikai šajā valstī mēs varam sazināties ar valodas, kuru mēs pasniedzam, nesējiem, un apgūt jaunas, oriģinālas pasniegšanas metodikas, kas ļaus arī mūsu skolēniem veidot zināšanu krājumu, kāds nepieciešams katram mūsdienu Eiropas pilsonim.